Ca urmare a invitației adresate de către colegii noștri de la Institutul Adam Mickiewicz din Polonia, Centrul Național de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ-Creative, CINETic, a fost reprezentat la Conferința de Culturi Digitale de către drd. Vlad Constantin, cercetător în cadrul Laboratorului de Interacțiune Digitală și Tehnologii Imersive. Acesta a reprezentat centrul nostru luând parte în decursul a două zile la dezbaterile, workshop-urile, screening-urile și evenimentele desfășurate în cadrul Conferinței de Culturi Digitale organizate în Varșovia. Această conferință a avut drept scop prezentarea celor mai interesante transformări ale culturii digitale poloneze din ultimii ani și crearea unei platforme internaționale de comunicare între mai multe instituții interesate de fenomenul digitalizării, pentru a facilita schimbul de experiențe si informații din acest domeniu. Prin digitalizare se înțelege în primul rând interacțiunea cu o mașina dar și existența unor artefacte codate (și decodate de cătrea aceasta). În acest sens, evenimentul și-a asumat ca miză interdisciplinaritatea abordând o vastă gamă de subiecte care țin teoretic de cultura digitală, dar care aparțin, în practică unor specializări diferite.

Printre invitați, s-au numărat William Uricchio (M.I.T.), Sandra Gaudenzi (Goldsmiths University of London și University of the Arts London), Peter Gorgels (Rijkmuseum), Marcin Blacha (CD Projekt RED), Jean-Philippe Humblot (Bibliotheque nationale de France), Benjamin Albritton (Stanford University), Alexander Knetig (Arte Creative), Rodrigo de Benito Sanz (The New York Times), Ruthie Doyle (Sundance Institute), Zeina Abi Assy (Tribeca Film Institute) si Andrew Hankinson (University of Oxford).

După cum se știe, tehnologia a devenit o parte componentă a culturii contemporane, aceasta invadând incintele tuturor spațiilor artistice, infiltrându-se în teatru și dans, găsind noi forme de manifestare în cinema, augmentând muzee multistratificate, ajutând jurnaliștii și creatorii de filme documentare să transmită mesajele lor și, nu în ultimul rând, făcând posibil schimbul de informații (artefacte digitale: texte, imagini, clipuri video, clipuri audio, alte artefacte) la distanță, rapid, la nivel global.

Cele cinci teme principale în jurul cărora a fost construit programul conferinței au fost: Realitatea Augmentată (AR), Realitatea Virtuală (VR), Structuri Narative Interactive (Interactive Storytelling), Dezvoltarea de Jocuri (Gamedev) și Documentare pentru Website-uri (Webdoc).  De asemenea, au mai fost discutate subiecte precum digitalizarea, muzee narative, re-folosirea digitală, rolul noilor media în teatru, jurnalismul interactiv, arhivarea Internetului, aplicațiile inteligenței artificiale și nu în ultimul rând rolul tehnologiei în instituțiile culturale.

Pe fondul unui boom economic pe care Polonia l-a înregistrat în ultimii ani datorită francizei Witcher, (CD Projeckt RED), care a vândut peste 25 de milioane de copii, obținând peste 200 de premii în plan internațional, considerat ca fiind cel mai bun joc video din 2016 (PC, PS4), sectorul tehnologiilor digitale a luat amploare, dezvoltându-se astfel, pe lângă instituții si hub-uri de cercetare tehnologică și o infrastructură bine definită și dirijată de Ministerul Culturii din Polonia.

Prin programe ca cel în cauză, dar și printr-un uriaș efort colectiv, Polonia face un pas important spre a obține un loc pe harta principalilor actori din industria noilor tehnologii. În acest context, au fost discutate și strategiile care privesc viitorul tehnologic, în general. S-a discutat despre obstacolele arhivării și comunicării între arhivele existente la nivel de infrastructură dar și la nivel de utilizare.

Finalitatea unui astfel de demers a fost recunoscută unanim ca fiind formarea unui depozit (repository) digital de informații la nivel global, care să conțină, sub o formă sau alta, toate informațiile stocate momentan pe alte suporturi, dar și toate artefactele care sunt prin definiție digitale. Momentan există un obstacol de ordin tehnic în legătură cu indexarea și gestionarea acestor informații, precum și în legătură cu puterea de calcul și capacitatea unor algoritmi de a extrage concluzii relevante din acest uriaș depozit virtual, care în nu foarte mult timp va conține toate informațiile despre umanitate care au fost memorate până în prezent pe alte suporturi (ne-digitale).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s